ספר התנך העתיק ביותר בעולם נחת בישראל

אבי יעקב No Comments on ספר התנך העתיק ביותר בעולם נחת בישראל

בטיסה היסטורית של חברת אל על, נחת היום קודקס ששון בישראל. מקבלי פניו היו הפנים היפות של ישראל ובהם הזמר שולי רנד שליווה את קבלת הפנים בשיריו, אביגדור קהלני ונציגי נבחרת גיבורי השנה של מפעל הפיס. כתב היד העתיק שנרכש ב-38 מיליון דולר ונתרם למוזיאון יוצג החל מ-11 באוקטובר 2023 ב'אנו' לציבור הרחב

צילום: ארדון בר חמא
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היום (חמישי) יממה לפני ערב שמחת תורה, נחת בישראל 'קודקס ששון', התנ"ך השלם העתיק ביותר (בן כ-1,100 שנה), בטיסה היסטורית של חברת התעופה אל על מניו יורק, והועבר למשכן קבע ב'אנו מוזיאון העם היהודי'.

חברת אל על, שפעילותה שזורה בהיסטורית המדינה מציינת השנה 75 שנים להקמתה. לאורך השנים השתתפה אל על במשימות לאומיות חשובות, והיום משלימה משימה נוספת – השבת קודקס ששון הביתה. אנשי אל על בכל העולם נרתמו למשימה.

מבצע השבתו ארצה לאחר שנות דור בהן היה שמור במחשכי מרתפים פרטיים לחזקת הציבור הרחב, היה כרוך בהשקעת משאבים ומאמצים רבים. כעת, הוא יוצג החל מ-11 באוקטובר במסגרת תצוגת הקבע במוזיאון.

צילום: ארדון בר חמא

במהלך הטיסה הספר שהה בתא הטייס – המקום המאובטח ביותר במטוס, המסמל את שמירת הטייסים וצוותי האוויר על הספר. לאחר הנחיתה, הוציא טייס אל על קברניט עמוס אלאדג את הספר מהתא המאובטח ונשא אותו עד למפגש על הקרקע. למרגלות המטוס חיכו וציפו לספר אישים אשר נבחרו כמייצגים עשייה חברתית וקהילתית ותרומתם לחוסן הלאומי בהיבטי החיים השונים בולטת במיוחד ובהם אביגדור קהלני, גיבור מלחמת יום הכיפורים, אשר ציינו השבוע 50 שנים להתרחשותה ונציגי נבחרת גיבורי השנה ובהם – יוסי פרץ, נדב משעלי, הודאל, יחזקאל ויניב בניאן, חגית נאווי.

נחיתתו בישראל חותמת סיפור מסע מרגש עד דמעות אשר החל בגילויו המפתיע בשנת 1929 והעמדתו למכירה פומבית בשנה האחרונה. הקודקס אשר מתוארך לשלהי המאה ה-9 ואשר במשך מאות שנים לא היו ידועים מצבו או גורלו, נחשף לציבור בחודש מרץ האחרון לשבוע ב'אנו מוזיאון העם היהודי', כחלק מסיור בינלאומי שקיים בית המכירות סות'ביס לקראת מכירתו.

במאי 2023, נערכה מכירה פומבית בבית סות'ביס בניו יורק במסגרתה רכש יו"ר מועצת הכבוד של 'אנו', השגריר, אלפרד מוזס את הקודקס במחיר שיא לכתב יד 38 מיליון דולר. מוזס בנדיבותו תרם את הקודקס ל'אנו מוזיאון העם היהודי', אשר אמון מעתה ואילך על התנ"ך הנדיר ויקר הערך. 'אנו' נערך בחודשים האחרונים למבצע השבת הפריט העתיק והצגתו בגלריה ייעודית לציבור הרחב, כמו גם חשיפת עולם התוכן וההיסטוריה המרתקת הטמונים בין דפיו ושורותיו בסדרת אירועים שיקיים המוזיאון לאורך השנה.

השגריר אלפרד מוזס, יו"ר מועצת הכבוד של אנו מוזיאון העם היהודי, תורם 'קודקס ששון' למוזיאון: "התנ"ך העברי מהווה אבן יסוד בבסיס הציוויליזציה המערבית והינו הספר המשפיע ביותר בהיסטוריה האנושית. השבתו כעת לחזקת העם היהודי ממלאת את ליבי התרגשות ושמחה. ביקשתי לוודא כי ישוב למשכן קבע במקום שהינו נגיש לעין הציבור הרחב ושהינו מוקד למבקרים מכל קצוות עולם וזאת מתוך תחושת שליחות אישית שמקורה בהבנת ערכו וחשיבותו ההיסטורית של קודקס ששון. בליבי ומחשבותיי המקום הזה הינו ארץ ישראל, ערש צמיחתה של היהדות היכן שהטקסט התנכ"י נוצר והתהווה. כעת, עם השבתו לישראל לאנו מוזיאון העם היהודי, הכתר, קודקס ששון, יישמר ויוצג לדורות רבים קדימה כחלק משמעותי ונוכח בסיפורו של העם היהודי".

אירינה נבזלין, יו"ר דירקטוריון 'אנו' מוזיאון העם היהודי ציינה בדבריה: "אנחנו נמצאים בימים של התחדשות של שנה חדשה, של שמחת התורה. לצד ימים מורכבים ומאתגרים מאוד גם בישראל וגם בעולם בימים אלה, כשכולנו מחפשים את המאחד במקום המפריד, כולנו רוצים להיאחז ולגעת במשהו נצחי שקיים אלפי שנים שמספר את סיפור העם שלנו. התנ"ך העתיק בעולם הוא הבסיס שלנו לזכור שאנחנו כולנו עם אחד".

לדברי יו״ר אל על מר עמיקם בן-צבי: "ספר הספרים הוא של כל עם ישראל לכל יהודי ויהודי יש בו חלק. זה מאוד מרגש שאנחנו חוגגים את אירוע זה בחג הסוכות, ממש ערב שמחת תורה".

צילום: ארדון בר חמא

הזמר שולי רנד ליווה את קבלת הפנים בשיריו וכן ההרכב המוסיקלי-חברתי, פרויקט 'ילדי המוסיקה של יפו' שמפעילה עמותת 'מקור'. עוד קיבלו את פני הקודקס בהתרגשות בשדה התעופה בכירים מאל על ומשפחתו הסמלית של 'קודקס ששון' – עובדי המוזיאון ובני משפחותיהם.

קודקס ששון הוא הקודקס המוקדם והשלם ביותר של התנ"ך שבנמצא (קודקס – ובעברית, מצחף – הוא ספר שהועתק ונכרך בצורה המוכרת לנו כיום, דף אחר דף משני צדדיו). במאות השנים שקדמו להופעת הקודקסים הראשונים, התנ"ך הועתק על מגילות. הקדומות ביותר מבין אלה הן מגילות ים המלח, שנוצרו בין המאה ה-3 לפנה"ס למאה ה-1 לספירה. טקסטים תנ"כיים מוקדמים אלה הועתקו ללא חלוקה לפרקים ואף ללא סימני ניקוד, פיסוק או טעמים שיבהירו כיצד יש לקרוא בהם. מסורת הקריאה בתורה הועברה בעל פה מדור לדור עד לימי הביניים המוקדמים. בסביבות המאות השביעית-שמינית החלו להעלות מסורות אלו על הכתב באמצעות סימני ניקוד וטעמי המקרא, ולצדן החלו לנסח הערות לשמירת מסורת הכתיב ומסורת הקריאה של המקרא ולרשום אותן בשולי כתבי היד ובין טורי הכתוב. ההערות האלה נקראות "הערות המסורה". קודקס ששון, כמו אחיו כתר ארם צובא וקודקס לנינגרד, מציג את התוצר השלם והמוגמר של מפעל המסורה, שכן בכתבי יד אלו הטקסט המקראי מופיע עם המערכת השלמה של הניקוד והטעמים.

קודקס ששון נקרא על שם בעליו המוכר ביותר בתקופתנו, דוד סלימאן ששון (1880–1942), שהחזיק באוסף הפרטי המרשים ביותר של כתבי יד עבריים ויהודיים בעולם. ששון נטה חיבה מיוחדת לספרי תנ"ך, שהיוו כמה מן הפריטים היקרים והחשובים ביותר בספרייה שלו. קטלוג האוסף שלו, "אוהל דוד", מתחיל ומסתיים בטקסטים תנ"כיים. קודקס ששון, המכונה "ששון 1053", הוא הפריט האחרון בו: מקום של כבוד לפריט משמעותי זה בתרבות היהודית הימי-ביניימית. הקודקס הגיע למכירה פומבית מידיו של האספן הנודע יעקב (ז'אקי) ספרא. במהלך העשורים שבהם היה הקודקס ברשותו נערכו בו בדיקות מדעיות יסודיות, אשר כללו תיארוך פחמן וקבעו כי מקורו בשלהי המאה ה-9 או בראשית המאה ה-10 לספירה. ממצא זה עלה בקנה אחד עם ממצאיהם של מלומדים וחוקרים שבחנו את הקודקס קודם לכן, ומבהיר כי גילו קרוב לזה של כתר ארם צובא המפורסם, אשר קודקס ששון מלא ושלם ממנו.

אנו – מוזיאון העם היהודי מספר את סיפורו המתמשך ויוצא הדופן של העם היהודי. הוא מחבר את העם היהודי לשורשיו ומחזק את זהותם היהודית האישית והקולקטיבית של המבקרים בו. הוא מציג לעולם את סיפורו המרתק של העם היהודי, ומעמיק בנבכי התרבות היהודית, האמונה היהודית ותרומתה של היהדות לאנושות כולה. שטח המוזיאון הוא 77,000 מ"ר, והוא מציע בין היתר סיור וירטואלי בתצוגות השונות וכן תוכניות העשרה הזמינות ברחבי העולם כולו.



0 תגובות